torsdag 6 december 2012

Familj, djur och annat som gör mig lycklig.

Här kommer jag att dela med mig av saker som gör livet värt att leva, stora som små ljusglimtar i tillvaron.



Fly´n ride 2014



2014-08-09

Hämtat hem vår nye familjemedlem Tusse.



2014-07-27

Kärlek! Älskar min man.



2014-07-26

Mosters busungar i poolen :)


Jag och lilla Noir, Dixie och Stiffes syster besökte oss idag. Riktigt kul att se henne hon är i storlek som sin far Elliot så jag kunde lyfta upp henne :)



2014-07-25

Var nere vid hundbadet på Råå på kvällen, riktigt härligt och mysigt :)



 2014-07-20

Avslutade dagen med grillning i trädgården.



Tittade på vattnet i Råå.



2014-07-19

En härlig em i Mariannes pool.



2014-07-17

Sandra kom hit med Julia och Annie.


2014-07-06

Vår nye familjemedlem som kommer till oss om 5v, Tusse.



2014-06-30

Fick dessa foto av Kim, jag klarade inte av att följa med ut själv.



Midsommar 2014


Midsommarafton var jag och Flemming hos goda vänner, Jonny och Kim ville inte följa med så dem fick stanna hemma. Jag hade min vilstol med så jag satt i den och vilade medan det var kubbspel.


Midsommardagen innebar midsommarmat igen, hade inga midsommarservetter men hittade några söta med katter. Åt alldeles för mycket sill men gott var det, vi hade lite gottebord på kvällen med chips, ostbågar och popcorn.


 2014-06-21

Ett stort Grattis till Elliot som fyller 3 år idag.



Far och dotter.



 2014-06-19

Lyckades få en bra syskonbild på Dixie & Stiffe.




2014-05-20

En härlig kvällstur med hundarna nere vid flyget på golfbanan.





2014-05-16

Kim och jag fikade i trädgården och hundarna letade godis på gräsmattan.



2014-04-27

Missie gillar att vara i uteburen.



2014-04-26



2014-03-23




2014-03-13

En härlig vårdag.

 Dixie & Stiffe

 Dixie & Elliot

Dixie







2014-01-22

Vår älskade Blackie har fått somna in idag, hennes höfter var mycket sämre än vi trodde. Nu slipper hon i alla fall lida mer men det blir en stor tomhet efter henne. Hon kommer att för alltid finnas i våra hjärtan.


2013-12-24


Ingen knäck och ingen bira, men vi kan ändå julen fira.
Tillsammans ska vi vara, behöver inte ut och fara.

Njuta av julens ro och frid, låta allt ta sin tid.
Se på Kalle Anka klockan tre, det måste vi ju se.

Äta lite gott därtill, en hel chokladtomte om man vill.
Eller en god apelsin, eller en och annan clementin.

Hundar och katt väntar och ser på, finns där nåt under granen vi kan få?
Det nosas bland klappar både här och där, Dixie så glatt tar en klapp och bär.

Men Dixie får snällt ge klappen tillbaka, får vänta en stund till innan hon godiset får smaka.
Först ska vi se Kalle Anka klart, ni får allt vänta lite till men alldeles snart.

Stiffe han suckar och sneglar på ett paket, kan det vara godis i den...ja vem vet?
Till slut tar Kalle Anka äntligen slut, Kim sätter sig på golvet och börjar klappar dela ut.

Jippie en nalle sa Elliot glatt, han leker och busar får fullständigt fnatt.
En till mig med säger Dixie därpå, men vänta i min mun kan jag bära två.

Blackie vill gärna ha godiset först, det ska ju faktiskt märkas att man är störst.
Stiffe vill gärna ha allt och lite till, men man får inte alltid som man vill.

Missie får möss och godis förstås, men hon skulle nog behöva ett lås.
För mössen kan jag få säger Dixie då, fungerar att bära alla fyra för dem är ju så små.

Men Dixie får snällt ge mössen tillbaka, annars får hon inte sitt godis smaka.
Sen var det dags för all den goda maten, man blev mätt långt innan det var slut på faten.

Och så var denna julen avklarad med, i lugn och frid vi ser ljusen brinna ned.
Imorgon är det åter en ny dag, vi får vakna till en ny oöppnad juledag.


© Lena Hotz




2013-12-23


R.I.P

Vår älskade Missan påskdagen 2003 - 23/12-13


2013-12-06

2007-12-06 föddes Blackie, idag fyller hon 6 år 2013 har varit ett jobbigt år för henne som startade med öroninflammation i båda öronen i våras, i somras var det dags igen då hon fick en böld under ögat som visade sig vara tandvärk så hon fick op bort en kindtand. Men det värsta kom nu i höst när hon fick en rejäl tarmomvridning och vi trodde vi skulle förlora henne, men tack vare underbara veterinärer i Höör som ställde upp mitt i natten med akutop så är hon fortfarande med oss.  


2013-12-05

För ett år sen klockan 9.00 kom Stiffe till världen.


 2013-12-04

 För ett år sen klockan 22 på kvällen blev Dixie född, idag fyller vår lilla prinsessa 1 år.

2013-11-13



2013-07-17

Idag har vi varit på Kullaberg tillsammans med Lisbeth, Anders, Annie & Edvin. Vi hade alla 4 hundarna med oss, Kim var med men Jonny hade arbete hemma så han åkte inte med. Blev en riktigt bra dag och vi hade turen att få en strålande sommardag :) vi hade skotern med oss på släpet så denna gången blev bättre än förra årets besök där då vi bara hade den vanliga rullstolen med. 

2013-07-11

Bus och lek ute, matte gömde hundmat i gräset så man fick nosa upp det. Elliot fick inte vara med för matte Kim fick gå på promenad med honom :)


2013-07-06

Var iväg med hundarna en stund så dem fick leka, blev inte så länge för det var varmt idag. 


2013-07-02

Varit på slingan idag, Sandra och Kim var med tyvärr kom inte Kim med på bild för hon fotograferade men det blev en extra bild på Elliot istället. Blackie och Dixie gick fint tillsammans sidan om skotern. 


2013-06-04

Dessa bilderna är tagna idag när jag satt ute en stund :) 


Lille Stiffe tänk vad fort tiden går, 6 månader och ja avtalet med Jonny för att han skulle få behålla honom var kastrering och nu blev det gjort i lördags.

2013-05-30


Det som förgyllde denna dag var återigen hundarna, det är kul att se att dem leker och mår bra. Jag ville varit ute på långrunda men det ville inte resten av kroppen. Känns som det är åska i luften men dem har inte lovat det. Återstår väl att se vad det blir, vädret styr man inte över ju. 


2013-05-25

Haft en bra helg, jag Flemming och Dixie körde till kompisar i Heberg igår. Flemming hjälpte till att sätta upp stuprör, vi sov över och körde in om en kompis till Flemming för att fika. Det slutade med att vi stannade kvar och grillade på kvällen, Jonny och Kim hade redan ätit hemma ändå för dem va på ljudbangen på kvällen. 


2013-05-17

Idag har Dixie haft en kul em, hon fick träffa kompisar och leka. Förhoppningsvis orkar jag ta ut Blackie en runda med skotern efter vi ätit :) 

2013-05-11

Jag och Flemming tog en tur till skogen med Blackie & Dixie, blev inte så länge men tillräckligt för att förgylla dagen. Jonny & Kim får ta promenad med sina vovvar sen för dem ville inte följa med oss. 

2013-05-01

Utsikten över åkern idag, från blåsigt och kallt igår till en underbar varm vårdag idag. Kim har fotograferat, det blev riktigt bra tycker jag :)

Flemming, Jonny och hans kompis har varit duktiga idag och kommit en bra bit på väg med att få ordning på hundgården. Kim hjälpte till med en tillfällig lösning att sätta upp presenningar för att skymma sikten en del, kan vara ganska störigt att det ska skällas för att man ser en katt eller fågel. Speciellt nu när vi har 2 små här som ser och hör hur dem andra gör och dem behöver inte lära det tycker vi. 

Denna fina elefant med blomma i kom grannen in med till oss, klart att man blev glad :)


2013-04-30 Valborg

En riktigt blåsig valborg blev det men vi slapp i alla fall regn, jag hade som tur va en sovsäck med så jag inte skulle frysa för mycket...är inte direkt rörlig nog för att hålla värmen. Dixie frös så hon skakade så jag fick ha henne innanför sovsäcken så hon fick värme. Vi grillade korv och tog några lotter som vi brukar men vann inget i år, ska inte klaga för vi har vunnit dem senaste två åren.

Klockan halv nio tändes bålet och efter det packade alla ihop snabbt för alla frös, lite synd men vi hade en trevlig kväll ändå även om det kändes rejält när vi kom hem. 


Kanske dags att presentera dem övriga i familjen här: 
Här är min underbare man Flemming

Här är min son Jonny

Och min dotter Kim med Blackie :) 

Och så har vi en dotter till som heter Sandra hon bor inte hemma längre. 


Och sist...en bild på mig. 

2013-04-28

Idag har Flemming, Jonny och hans kompis (ville inte va med på bild) snickrat en del här hemma. Det är dags att fixa till hundgården innan den rasar helt samman, hundarna tittar nyfiket på. Men det tar några dagar till innan det blir klart, det behövs fler brädor och fler spik. 

Jag och Kim fixade ordning fika så det blev premiär för att fika ute idag, allt smakar mycket bättre när man är ute. Efter vi var klara och hade plockat undan allt tog jag och Flemming Blackie och Dixie med oss till slingan där dem kunde springa av sig riktigt. Nu är det snart kväll och Elliot och Stiffe väntar på att dem ska få sin kvällsrunda, vilket blir snart annars ryter jag till här. 




Våra katter

Gjorde inlägg igår om våra hundar och givetvis måste jag ju då berätta om våra katter med.

Vi har Missan som blivit 10 år i år, det är hon som är ledare för djuren i familjen alltså bestämmer hon över hundarna med. Från början var det inte meningen att vi skulle ha henne men vi var och besökte min ena syster och katten Mysan hade ungar lagom att flytta hemifrån och Missan blev på en gång förälskad i Flemming och låg och spann i hans famn, dessutom är han svag för svarta katter så det slutade med att vi hade henne med hem. Vi har aldrig ångrat oss för hon är en underbar katt som känner om man mår dåligt eller har on då kommer hon och tröstar. Dessvärre tror jag att hon fått lite dålig syn på ena ögat men hon mår inte dåligt av det, hon missbedömer avstånd ibland när hon ska hoppa så hon brukar inte hoppa så högt numera. Det hon gillar allra bäst är när jag inte sover ordentligt på natten, då kommer jag med mitt täcke och sätter mig i fåtöljen och Missan invaderar genast mitt knä och spinner högt.

Så har vi Missie med en 4 årig busunge, henne skulle vi ju inte heller ha…men vi var hos goda vänner och vad hade dem om inte kattungar som behövde nytt hem och vi hade förlorat vår fine hankatt Misse som vi verkligen saknade och Missie liknar honom. Ja det slutade med att hon följde med hem förstås och vi har inte ångrat oss. Hon är lekfull och kan gärna busa med hundarna ibland här, men även lite lurig blir hon sur så visar hon det nämligen genom att kissa på en ägodel till den hon är sur på. Men det händer inte så ofta som tur är, Missie älskar att vara ute i uteburen när vädret tillåter. Dem är nämligen bara innekatter och har aldrig varit ute fritt.

Lena Hotz 2013-04-26



Mina/våra hundar

Kan inte skriva bara mina för det stämmer inte men jag vill beskriva vad dem betyder för mig.
Först har vi Blackie, hon är en underbar familjehund på 5 år, vi har haft henne ända sen hon föddes för vi hade hennes mamma med då som hette Tilla. Tilla var en äkta engelsk springer spaniel en riktigt fin och snäll hund, när hon fick Blackie var det bara en valp hon fick nämligen bara henne. Blackie skulle säljas och vara betalningen för Tilla men givetvis fungerade det inte, jag la in en annons men tog lika fort bort den när någon svarade på den man kan inte sälja sin bebis ju.

Tilla blev sjuk efter en tid och vi hade att välja på 2 stora operationer eller avlivning när hon inte orkade mer, vi valde det sista för vi ansåg att det var mest humant mot henne och hon var inte i bästa skick heller så frågan är om hon överhuvudtaget hade orkat med operation.

Blackies pappa var en storpudel så blandningen är 50% springer spaniel och 50% storpudel, Blackie blev förstås en familjemedlem direkt och hon blev väldigt bunden till oss på gott och ont om man säger så. Vi blev tvungna att ha hundpassning en helg (hade Tilla också då) men trots att Blackie hade sin mamma med ville hon inget annat än att fly hem och klättrade över allt för att komma ut. Det kändes ganska jobbigt förstås och vi valde att vaccinera henne helt så hon fick ett pass om vi blir tvungna att åka iväg kan vi numera ta henne med det känns bättre.

Blackie lärde sig väldigt fort när hon var liten och vi började träna lite redan från 6 v, varje gång hon kissade ute fick hon en godisbit och beröm och gjorde hon inne lyftes hon ut. Tog en vecka så hade hon förstått att man skulle göra behoven ute. Likadant att lära att stanna i köket medan vi åt i matrummet gick snabbt och sen har det bara rullat på om man säger så. Det som vi misslyckats med är det här med cyklar…hon vill absolut att dem ska stanna.

Förra året i Augusti började Kim på naturbruksgymnasiet inriktning hund och i samband med det fick vi en familjemedlem till Elliot, han är Kims hund och är en dvärgpudel. Han fyller 2 år i sommar, en fin kille det med. Han är väldigt duktig och Kim har fått väldigt mycket beröm i skolan för träningen har gått väldigt bra där och han kan redan lydnadsklass 1, dessvärre visar han inte alltid detta hemma utan trotsar Kim om han kan.

I höstas när Blackie löpte kom dem på att dem ville bli föräldrar…eller i alla fall hitta på lite bus. Dem fick 3 timmar ensamma en natt när jag trodde att allt var över för Elliot hade inte visat något som helst intresse under kvällen och båda sov, men något hände Blackie ändrade beteende och åt massor och växte om magen och jo då där fanns valpar i den magen. Natten mellan den 4 och 5 December blev här förlossning. Skriver inte mer om det här för det kan man läsa om man tittar under inlägget om valparna.

Stifler eller Stiffe som jag kallar honom är Jonnys hund, en av valparna. Vi skulle inte behålla någon…sa vi, jag har inte ork nog sa jag och det är inte rätt mot en hund. Nåja det var så att Stiffe var väldigt sen med att få tänder, han fick inte några förrän långt efter sina syskon och kunde bara äta uppmjukad mat och jag sa vid ett tillfälle att det är kanske ingen som vill ha honom och Jonny svarade direkt att han ville. Ja och på den vägen är det, jag förklarade vilket ansvar det innebär och allt men han var benhård han ville ha hund. Fast ibland är han nog min med lite grann J

Dixie ja henne skulle vi inte heller ha, hon hade ett annat hem i ca 5.5 v men det fungerade inte så hon kom tillbaka hit och jag kunde inte lämna henne vidare. Hon är en underbar hund och jag ångrar inte en sekund att vi behöll henne själv, det enda vi märkt nu är att hon är lika bunden till oss som Blackie var när hon var liten så det vi kommit fram till nu är att när Flemming får ett jobb igen och vår ekonomi rättat till sig så får vi nog vaccinera henne så hon också får ett pass.

Många tycker nog att det låter mycket, 4 hundar i en familj men jag måste säga att hundarna är mer än bara hundar för mig. Dem ger mig så mycket livsglädje och kärlek, jag kan alltid finna något positivt i varje dag tack vare hundarna. Min kärlek är inte tillräckligt för hundarna det är jag medveten om, dem behöver fostras och tränas rätt men jag är inte ensam om den biten. Jag försöker göra mitt bästa och jag försöker ta mig utanför lite varje dag bara för att få vara ute lite tillsammans med hundarna. Jag kan inte tänka mig ett liv utan hundarna och prioriterar hellre bort andra saker för att hundarna ska ha det bra.

Lena Hotz 2013-04-25


 2013-04-21



Har varit fint väder idag hela fm gick åt till vila för jag var i dåligt skick, men det blev lite bättre så vi kom ut en runda till skogen med hundarna. Dem hann springa av sig och leka men sen försvann vi fort när vi upptäckte att det fanns vildsvin i området.



2013-04-14


Idag har det varit en fantastiskt fin dag underbart vårväder, vi startade dagen med kosläppet i Östra Ljungby. Kim hade Elliot med sig och vi hade Dixie & Stifler för Jonny skulle dela ut reklam, Blackie fick inte följa med för hon löper och ställer upp sig för Elliot här hemma så fort hon ser honom så han spenderar väldigt mkt tid på Kims rum. Vi hade pannkakor och kaffe med oss det gillade både vi och hundarna, när vi kom hem därifrån fick hundarna platsbyte d.v.s alla fick gå in utom Blackie som fick följa med en runda till skogen och springa av sig och leta pinne. 





2013-04-06

Dagen började inte så bra för min del men det blev i alla fall bättre framåt eftermiddagen så jag orkade vara ute en stund. Jag slängde ut godis på marken som Dixie & Stifler höll sig sysslesatta med, Blackie lekte med bollen och Kim tränade Elliot på inkallning det gick relativt bra med tanke på alla störande moment. Flemming lekte superman och klättrade upp i ett träd för att få ner en boll och jag satt nedanför och skrek att han skulle komma ner, det gjorde han också till slut utan boll för den är kvar i trädet och där kan den va.





2013-04-01

Annandag Påsk blev en bra dag, har varit iväg med hundarna i skogen och även varit ute med skotern en runda så Blackie fick springa av sig mer. Dixie åkte i korgen på skotern det fungerar riktigt bra :)





2013-03-27

En riktigt bra dag idag :) vi var först på emmaus och fyndade en del, givetvis lite leksaker till vovvarna med Dixie blev lycklig och ville lägga beslag på alla leksakerna. Sen åt vi lite lunch och så begav vi oss ut igen, i alla fall jag och Flemming vi tog med oss gammalt bröd och stack till ankorna Blackie och Dixie fick följa med, Blackie sprang vid sidan om skotern och Dixie fick sitta i korgen. Flemming gick lite med Dixie medan jag slängde i brödet till ankorna och sen gick ankorna över vägen det var verkligen spännande tyckte Dixie.






Dixie April 2013

Stifler Jonnys hund April 2013




Här har vi Blackie, världens bästa hund (enligt mig) 5 år idag 6/12-12. Hipp hurra :)

Här är Blackie med valparna, 11 stycken men man ser inte alla på bilden. Fotot från igår 5/12-12

Elliot Kims hund, pappa till valparna. Han är 1.5 år :)

Missan 9 år, en väldigt kelen och gosig katt som gärna vill ligga i famnen :)

Missie 3 år, full av bus :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar