söndag 29 januari 2017

Akrylnaglar utan akryl

Jag gillar naglar och tycker det är viktigt att pigga upp sig på nåt sätt, jag kan inte använda någon form av smink i ansiktet så mitt sätt att bli fin är att piffa upp naglarna. Men att fixa till naglarna på salong är ingen ide för mig, det är både för dyrt och energikrävande...dessutom så är det extra besvärligt då jag inte tar mig ut ensam.

Mina egna naglar är så tråkiga och växer inte som dem ska så jag väljer att förlänga naglarna med tippar. Jag började med att göra gelénaglar hemma...men efter en tid utvecklade jag allergi...var inte smart nog helt enkelt så vill man använda gelé så rekommenderar jag att kolla upp så den är allergitestad och godkänd innan och inte efter som jag gjorde. Nåja jag ger sällan upp och eftersom denna allergi uppkom innan jul så ville jag ju ändå ha snygga naglar till jul, därför började jag leta efter alternativ...men det är ju begränsat med urval kom jag fram till.

Finns ju vanliga heltäckande naglar att bara limma på men detta alternativ ville jag inte, hittade videoklipp om nagelförlängning med majsstärkelse...intressant...men behövde utvecklas mer tyckte jag för att bli snyggare och hållbarare. Nu har jag hittat en metod som fungerar för mig och kanske för flera?

Jag ska försöka beskriva min metod eftersom en del är nyfikna, ska lägga in en bildserie är det tänkt men det får vänta tills jag har någon frivillig kandidat.

Nagelförlängning med majsstärkelse/maizena:

Börja alltid med att rengöra händer och naglar, hygien är viktigt oavsett om man gör naglar hemma eller på salong. Putta försiktigt ner nagelbanden och använd en bufferblock/fil att buffra upp en yta på din egen nagel, du ska alltså inte hålla på att fila på den egna nageln utan bara buffra till lite.

Prova ut tippar så du får rätt storlek till rätt nagel, lägg ut dem så du vet i vilken ordning du ska sätta på dem. Därefter fäster du naglarna med lim och justerar dem till rätt storlek, är du inte van vid detta så finns det bra klipp på youtube som visar hur man gör.

Nu när naglarna sitter på plats så ser du att där är en kant mellan tippen och din egen nagel som inte ser så snyggt ut, detta ska vi få bort innan vi fortsätter. Det vanliga sättet är att fila på tippen tills man inte ser/känner skåran, detta tycker jag är jobbigt och inte alls roligt med värkande händer så därför tar jag en bit bomull med aceton och drar över kanten tills kanten försvinner. På det sättet riskerar man inte att fila på sin egen nagel heller. Man kan dock göra sönder hela tippen med aceton så man får ha lite koll på läget och inte vimsa runt med bomullstussen på hela nageln. När naglarna är klara och utan kant så stryk ett lager lim precis där skåran var. Låt limmet torka!

Nu behöver du ett stärkande baslack eller vanligt genomskinligt, jag väljer stärkande för att jag tycker det är bra. Stryk ett lager mellan tippkanten (under limmet) och ner på din egen nagel, låt torka!
Nu tar du fram bufferblock/fil igen och buffrar försiktigt hela nageln utan att buffra bort lack och lim. Nu är nageln färdig att förstärka.

Ta fram en burk i lagom storlek och fyll i majsstärkelse, ta lim på hela nageln lättast om du har limflaska med pensel doppa därefter ner nageln i majsstärkelsen. Upprepa med övriga naglar, lättast om man gör en hand åt gången om man gör på sig själv. Låt detta sitta på ca 15 sek och borsta därefter av det lätt med en pensel. Upprepa minst 3 ggr, jag gör numera 5 ggr för bättre styrka.
Har du missat lim på en bit där du inte fått någon majsstärkelse åtgärdar du det i efterhand, bara på med lim där och doppa.

När alla naglar är klara brukar jag tvätta händerna innan jag fortsätter, majsstärkelsen har man ju lite överallt. Nu tar du bufferfilen igen och filar till formen på nageln, i kanter mm kan du använda en vanlig fil. Därefter är naglarna klara för nagellack och pynt. Mina naglar håller mellan 2 och 3 veckor, längre naglar är lättare att göra sönder (min erfarenhet). Använder man mycket vatten så kan man skydda naglarna med handskar men normal användning ska dem tåla. 

Fördelar: Mindre kemikalier, enda formen av kemikalie finns i nagellimmet och det får bara närkontakt vid tippen. OBS! Innehållet i nagellacket som man lägger direkt på nagelplattan kan klart också bestå av kemikalier, det får man kolla upp när man köper och själv ta ställning till vad man använder. Lätta att lösa upp med aceton om man tröttnar på dem, ta aceton på bomullstuss och lägg på nageln packa in med folie och låt sitta ca 15 min. Sitter något av tippen kvar så lös upp några minuter till.

Nackdelar: Man måste ha någon form av nagellack på för dem är ju långt ifrån professionella naglar om man har dem som dem är.

Bra att veta! Vill du byta nagellack så använd nagellacksborttagningsmedel utan aceton. Glöm inte att olja in nagelbanden också :)

Detta är samma teknik som används när man använder akrylpulver så därför blir det ju typ akrylnaglar utan akryl :)

Lägger en bild här på mina naglar som jag har nu:

Intresserad av att köpa dekorationer mm till naglar? Kika in på min andra blogg: http://nogg.se/startPage.asp?idHomepage=128694


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar